maandag 12 november 2012

column duurzame logo's: Geloof jij nog?


Nee, niet in de Sint. Ik bedoel in fairtrade, ecologisch en duurzaam. De marketingmachine draait op volle toeren en iedere fabrikant weet dat de verkoopcijfers stijgen als er een duurzaam logo op staat. Na al dat gegoochel door banken met ondoorgrondelijke financiële constructies willen mensen weer puur, eerlijk en echt. Ook ik.

Zo kocht ik bij Albert Heijn ecologisch toiletpapier. Stukken duurder maar wel schone billen een dito geweten: dubbelfris zeg maar. De Keuringsdienst Van Waarde bezocht de fabriek die het ecologisch toiletpapier voor AH maakt. Want naast de ondoorgrondelijke tekst op de verpakking was het gerecycled papier wel erg wit. De arme man in de fabriek kreeg het maar niet uitgelegd terwijl de journalist er nog eens op aandrong om dat Harry Potterachtig procedé van gebruikt papier naar wit papier te mogen zien. Help. Terwijl de camera stopte met draaien, maar de microfoon op zijn jasje nog open stond, belde de arme man in paniek met zijn woordvoerder: ‘ik kan toch niet zeggen dat we chemicaliën gebruiken!’ Voelde ik me even beetgenomen.

En nu weer. De Volkskrant bericht dat fairtrade chocolade van Max Havelaar ook al niet zo eerlijk blijkt te zijn. Van het extra geld dat de consument betaalt gaat eenderde naar cacaoproducenten. Die zijn vertegenwoordigd in coöperaties (voel je hem al aankomen?) zij maken zoveel extra kosten dat de opbrengsten aan de boeren gehalveerd worden. De boeren horen een gegarandeerde prijs te krijgen van $2,- per kilo. Al lag die prijs het afgelopen jaar rond de $3,-, de boeren in Ghana en Ivoorkust kregen slechts $1.40. Daarbij hadden de meeste faitrade-boeren nog nooit van het begrip fairtrade gehoord. Laat staan dat ze er iets van merkten.

Conclusie: de marketingmachine goochelt met logo’s als de banken met financiële constructies. Ik geloof er niet meer in. Waarin dan nog wel? In de biologisch-dynamische boerderij uit de buurt die mij voorziet van groente, zuivel en vlees. Vrijdag vond ik een met bloed en zand besmeurd briefje in de groentetas: we hebben net onze goed vetgemeste varkens geslacht. U kunt een vleespakket afhalen. Kijk, dáár geloof ik in.