donderdag 18 april 2013

blogbericht: Identiteit

In Volkskrant Magazine lees ik een citaat van Paul Verhaeghe, een  Belgisch hoogleraar klinische psychologie: ‘identiteit is datgene wat een ander op jouw lijf schrijft’.

Mijn eerste reactie: kom nou, dat maakt een mens wel erg kwetsbaar en beïnvloedbaar. En al voel ik me regelmatig een roerloos vlot op open zee, ik geloof toch graag dat ik autonoom, authentiek en identiteitvast ben. Identiteit is toch wie je in wezen bent? Kijk, Van Dale zegt het ook: ‘iemands eigenschappen; aard, inborst.’ Wanneer je onvoldoende naar je eigen aard leeft, dan belandt je vroeg of laat in een identiteitscrisis. En als je daarin belandt, ik spreek uit ervaring, dan is de vraag die je je moet stellen: wie ben ik? En niet: wat vindt die ander dat ik ben.
Ik denk dat wanneer jij leeft naar je aard en je mensen om je heen vindt die je verbinden met wat jou op het lijf geschreven is, dat je dan kan zijn wie je in wezen bent.