woensdag 3 december 2014

huisgenoot 2014


hij heeft het rijk alleen van vrijdag tot maandagavond
niet dat ik er iets van zie
maar toen ik weg was -
de gordijnen gesloten waren
en alle deuren open -
is hij vast
in iedere kamer
in iedere hoek
geweest

tot ik thuiskom
de deuren dicht doe
en weer open
de gordijnen open
de muziek aan
spullen verplaats
spullen neerkwak
mezelf verplaats
in iedere kamer
niet in iedere hoek
maar toch
wel in iedere kamer

geƫrgerd schiet hij langs me heen
de keuken in
dan rent hij naar de logeerkamer
– waar geen bed staat maar wel drie kasten
en een ezel –
waar hij zich verstopt
achter een kast
zenuwlijer

ik doe de deur achter hem dicht
en nu
steeds als ik de logeerkamer inloop
heb ik het gevoel
dat ik zijn kamer binnenkom
dat ik hem stoor

want wie zegt
dat deze kamers
tussen deze stenen
mij toebehoren
omdat ik en een meneer
toevallig ooit op een dag
op een blaadje papier
een krabbel hebben gezet