zondag 7 april 2013

blogbericht: Bootjesdag


Vannacht lag ik op een deinend bed, de kou van onder optrekkend tot in mijn botten. Ik bekeek de binnenzijde van het houten geraamte, lijkend op een onderwaterschip, boven mij.

Vanochtend passeerde ik de platbodem uit 1913, waar ik als kind op een drumstel mocht rammen en de marimba mocht laten galmen. Waar de geur van vocht en olie me tegemoet kwam als ik vanaf het dek het trapje naar binnen afdaalde. Nog steeds, wanneer ik die bedompte mix ergens ruik, maakt mijn hart een jubelsprongetje. De boot waar de spinnen zich ’s avonds vanaf het plafond in de badkamer naar beneden lieten zakken.

Vanmiddag meerde een volwassen playmobielboot aan, de zon bescheen de kleuren rood en geel die onwaarschijnlijk fel afstaken tegen de strakblauwe lucht. De eerste vlinder van dit jaar, oranje met bruine stippen, landde op het gangboord van een vrachtschip. Twee gele kano’s peddelden langs.