woensdag 16 januari 2013

briefcolumn: geluidsvandalisme in Kröller Müller Museum


Aan het Kröller Müller Museum

Betreft klacht: geluidsvandalisme

Geachte directie,

Het komt me niet mijn neus uit, maar mijn oren. De stoom trouwens ook. Mijn kennismaking met Vincent van Gogh werd namelijk wreed verstoord door vandalen. Geluidsvandalen om precies te zijn. Door u op pad gestuurd met de zogenaamde audiotour.
Het ging zo: Vincent en ik keken elkaar diep in de ogen waarbij in die van mij spontaan de tranen opwelden bij het aanschouwen van zo’n schoonheid. Maar enig intiem moment werd ons niet gegund want keer op keer kwam er een arm tussen mij en Vincent. Daaraan vastgeroest een soort van mobiele telefoon die onder het schilderij werd gehouden om vervolgens tergend hard en uiterst irritant te bliepen. Die mobiele krengen stonden ook nog op een volume waar de gemiddelde puber jaloers op is. Gevolg: een kakofonie van bliebjes en een canon van net niet te verstaan geleuter.
Vanaf nu behoren oordopjes tot mijn standaard museumuitrusting. Die verstrekt u helaas niet. Ik daarentegen verstrek u graag een gratis en goed advies: er schijnen koptelefoons op de markt te zijn die keiharde stilte je trommelvliezen inblazen. Schaft u er daar alstublieft ook een paar van aan zodat ik en die andere stilteliefhebbende bezoekers in alle rust kunnen genieten van de door u geboden meesterwerken. Ik zal u daarvoor zeer erkentelijk zijn.

Bij voorbaat dank,

vriendelijke groet,

 

een ouderwets kunstminnende deerne