maandag 28 januari 2013

column: Daar gaat ze

Haar grijze haren goed gekapt en in tenue. Een dame draagt immers een rok en kousen. Ook als het vijf graden vriest en er een, voor Nederlandse begrippen, ongekend sneeuwdek ligt dat de buurt al dagen tot een waar slee-oord maakt voor de buurtkinderen.

Op de stoep knerpt de sneeuw onder mijn wandelschoenen. Voor me schuifelt de dame in tenue met haar rollator over de platgereden sneeuw. We groeten als ik passeer. ‘Glad hè,’ zegt ze. Ik vraag of ik een handje kan helpen, maar zie in dat letterlijk een handje helpen geen zin heeft. Ze heeft beide handen nodig voor de rollator. Ze bedankt me en lopen samen op terwijl ze me vertelt dat ze 89 jaar is. Niet eens gespeeld verbaasd kijk ik in haar twinkelende levenslustige ogen en naar haar amper gerimpelde huid. ‘Wat is uw geheim?’ Glunderend: ‘niet in de zon en geen dure crèmes. Alleen voor het slapen gaan wat pure glycerine op je gezicht. Toen mijn man er nog was lachte hij erom. Maar het kost slechts €2,- voor een hele fles’. Ik complimenteer haar met haar uiterlijk, ‘maar uw hele voorkomen doet me niet aan een 89 jarige denken’. Het volgende geheim: twee stuks fruit en twee maal daags een ommetje. Weer of geen weer. Dus zodoende schuift ze met haar rollator over deze sleebaan. Wanneer de verhalen over de ruziënde schoondochters komen en haar zoons die zo ver weg wonen, wens ik haar nog een prettige dag.

Een paar dagen later rij ik met de auto de buurt in. Voorzichtig. Want hoewel mijn ruitenwissers op volle toeren draaien om de horizontale slagregens mijn zicht niet te laten belemmeren, is de grond nog bevroren en het wegdek getransformeerd van sleebaan naar gletsjer. Daar gaat ze. De dame in tenue met in haar ene hand de rollator, in de andere een paraplu (het kan dus wel op glad wegdek met één hand de rollator besturen). Mijn glimlach als ik haar passeer is een mix van ontroering, trots en bewondering. Haar man al jaren dood, haar vrienden en familie eveneens  uitgestorven, zwak, ziek of misselijk. De zoons ver weg en de schoondochters kunnen elkaar niet luchten of zien. En de buurtbewoners? Die ziet ze al  ruim 45 jaar komen en gaan, die hebben het allemaal druk met hun eigen levens. De volgende keer toch maar eens vragen hoe dat nu precies zit met die kibbelende schoondochters.