maandag 19 november 2012

column: De mystiek van muziek: Koechlin

Zaterdagochtend onder een dekbedje op de bank, nog loom van lijf en leden en derhalve zeer ontvankelijk, word ik verleid door een bejaarde bebaarde man. Componist Charles Koechlin wordt door Vrije Geluiden presentator Melchior Huurdeman (overigens een irritant mannetje waar de onechtheid vanaf druipt) een zonderling genoemd, daarbij spreekt hij ook nog eens zijn naam verkeerd uit. Fluitist Leendert de Jonge corrigeert Melchior beleefd na het ten gehore brengen van Koechlins werk.

Soms gebeurt het je en wordt je onverwacht bevangen door ingetogen klanken en melodieën. De mystiek van muziek. Maar dat dat door een fluitist zou gebeuren, dat had ik nou niet verwacht. Herinner je je dat optreden van die blokfluitist in DWDD nog? Technisch vast fantastisch, maar dan loop ik toch eerder warm voor een gitarist, violist of pianist. En trompettist Eric Vloeimans weet me ook altijd tot tranen te roeren met zijn spel. Anyway, de betovering zorgt ervoor dat ik volledig in beslag word genomen door de muziek, de gedachtestroom stopt, mijn lichaam ontspant en met mijn gesloten ogen volgt iedere vezel in mijn lijf de muziek. Een gevoel van schoonheid, kalmte, rust, het is goed zo, maakt zich van me meester.

Dus als Leendert zijn spel eindigt ben ik verliefd. Hij vertelt dat Charles Koechlin een man was die met zijn meditatieve muziek zijn tijd ver vooruit was, graag fotografeerde en aan de ruige Franse kust vertoefde. Klinkt als mijn ideale man, had ik alleen een eeuw eerder geboren moeten worden. Later die week hoor ik op radio 4 wederom een muziekstuk van Koechlin: Caravane. Ik laat alles uit mijn handen vallen, leg me neder op de sofa en laat me meevoeren in de muzikale vertolking van Koechlins droombeeld dat hij kreeg tijdens een siësta. En jawel. Opnieuw betoverd door de feeërieke en sprookjesachtige muziek. Echte liefde dus, geen eendagsvlieg.

Volgend weekend vindt in Amsterdam het Koechlinfestival plaats. Nu minimal music componisten als Simeon ten Holt en Philip Glass via DWDD een groot publiek bereikt hebben, heb ik de hoop dat ook Koechlin nog vele harten gaat veroveren.